Щодо тарифів на електричну енергію для побутових споживачів
Міністерство енергетики України, в межах повноважень, розглянуло звернення Снігурівської міської ради щодо підвищення тарифів на електричну енергію та природний газ для побутових споживачів, надіслане листом Секретаріату Кабінету Міністрів України від 21.01.2021 № 1766/0/2-21, та повідомляє наступне.
З метою збереження фіксованої ціни на електричну енергію для побутових споживачів, постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 483 «Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії» (із змінами) (далі - постанова № 483) на ДП «Гарантований покупець», ДП «НАЕК «Енергоатом», ПрАТ «Укргідроенеро» та постачальників універсальних послуг покладено виконання спеціальних обов’язків для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії (далі - ПСО).
Відповідно до постанови № 483, ціна на електроенергію для побутових споживачів встановлювалась на рівні тарифів, (з урахуванням тарифів, диференційованих за періодами часу), які діяли станом на 30.06.2019.
Слід зазначити, що тарифи на електроенергію, яка відпускається населенню та ряду пільгових категорій споживачів, були встановлені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Регулятор) від 26.02.2015 №220, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України (далі - Мін’юст) 02.03.2015 за №231/26676, постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 11.03.2010 № 218 «Про затвердження тарифів на електричну енергію релігійних організацій», яка зареєстрована в Мін’юсті 24.03.2010 за № 241/17536 (із змінами), постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики від 23.04.2012 № 498 «Про'затвердження Порядку застосування тарифів на електроенергію», яка зареєстрована в Мін’юсті 23.04.2012 за № 599/20912 (із змінами) та постановою НКРЕКП від 06.06.2017 № 746 «Про затвердження тарифів на електричну енергію, що відпускається юридичним особам, які є власниками (балансоутримувачами) майна, що використовується для компактного поселення внутрішньо переміщених осіб». Разом з тим, інформуємо, що на засіданні Регулятора 06.01.2021 прийнято рішення про визнання такими, що втратили чинність зазначені вище постанови.
Стаття 12 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» від 08.02.1995 № 39/95-ВР передбачає пільги з оплати за спожиту електричну енергію для населення, яке постійно проживає в 30-кілометровій зоні атомних електростанцій, відповідно до статті 17 Закону України «Про електроенергетику». Стаття 17 Закону України «Про електроенергетику» втрачає чинність з дати початку дії нового ринку електричної енергії, згідно з пунктом 23 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про ринок електричної енергії» (далі - Закон).
Термін дії постанови № 483 спливав 01.01.2021. Таким чином, у разі її непродовження, ціна на електроенергію для побутових споживачів формувалась би на ринкових умовах, що призвело б до різкого, більш ніж в 2,5 рази, зростання тарифу на електричну енергію для населення вже з січня 2021 року (до близько 3.20 грн/кВт год).
Слід зазначити, що в грудні 2020 року НКРЕКП збільшено тарифи транспортної складової на 2021 рік з 1,2 грн до 1,51 грн/кВт год. А саме:
- тариф на передачу НЕК «Укренерго» встановлено на рівні 35 коп/кВт год;
- середньозважений тариф на розподіл на рівні 106 коп/кВт год;
- середньозважений тариф на постачання на рівні 10 когі /кВт год.
Крім того, з початку 2021 року, зростає собівартість виробництва електричної енергії на АЕС через необхідність підвищення заробітної плати працівників, виконання ремонтної кампанії атомних енергоблоків, інвестиційних програм підприємства та забезпечення ядерної безпеки.
У підсумку, на підставі пропозицій Регулятора, Міненерго було розроблено, а Урядом 28.12.2020 прийнято постанову № 1325 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 р. № 483» (далі - Постанова № 1325).
Постановою № 1325 передбачено:
- продовження строку дії ПСО до 31.03.2021;
- встановлення на період з 01.01.2021 по 31.03.2021 фіксованої ціни за 1 кВт год електричної енергії для побутових споживачів на рівні 1,68 (з ПДВ). Разом з тим збережено і залишено без змін коефіцієнти дво - та тризонного обліку електричної енергії;
- збільшення ціни за якою ДП «НАЕК «Енергоатом» буде здійснювати продаж електроенергії в рамках перехідної моделі ПСО з 10 гривень за 1 МВтгод до 150 гривень за 1 МВт год.
Необхідно зазначити, що прийняте Урядом рішення про підвищення тарифу для побутових споживачів є мінімально можливим і таким, що не покриває всіх складових витрат на виробництво та постачання електричної енергії побутовим споживачам. Так, з урахуванням зонного обліку, середній тариф для побутових споживачів складатиме близько 1,60 грн/кВт год (з ПДВ), з яких лише транспортна складова становить 1,51 грн/кВтгод. Таким чином, на безпосередньо електричну енергію залишається лише 9 копійок з необхідних 17 (середньозважено, з ПДВ), які гарантований покупець сплачує ДП «НАЕК «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго» в рамках ПСО.
Таким чином, новий тариф на електроенергію для побутових споживачів досі залишається пільговим, оскільки він не покриває повної собівартості її виробництва та транспортування, навіть враховуючи, що населення купує електричну енергію у державних виробників, які мають найнижчу ціну.
Відповідно до частини другої статті 3 Закону визначено, що функціонування ринку електричної енергії здійснюється на принципах, зокрема,
недискримінаційного ціно - та тарифоутворення, що відображає економічно обґрунтовані витрати. Зазначене свідчить про необхідність подальшого зниження обсягу перехресного субсидіювання.
Водночас інформуємо, що Міненерго спільно з НКРЕКП та іншими учасниками ринку електричної енергії продовжує напрацювання щодо удосконалення сценаріїв фінансового збалансування ринку електричної енергії у 2021 році та механізму ПСО.
Слід зазначити, що Міністерством соціальної політики спільно з Міненерго та НКРЕКП розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Питання надання компенсації деяким категоріям споживачів електричної енергії», якою передбачається запровадження механізму компенсації деяким категоріям споживачів електричної енергії, в тому числі побутовим споживачам з електроопалювання, тим, хто проживає в багатоквартирних будинках без централізованого теплопостачання, не газифікованих природним газом, а також - багатодітним, прийомним сім’ям і дитячим будинкам сімейного типу. Зазначену компенсацію планується здійснювати протягом першого кварталу 2021 року.
При цьому, для зручності громадян процедура компенсації виписана таким чином, що вона буде автоматично нарахована на особові рахунки споживачів без жодної їх участі і повинна покрити зростання платіжки за електроенергію внаслідок відміни пільгового тарифу.
Щодо тарифів на природний газ для побутових споживачів
Згідно з частиною 2 статті 12 Закону України «Про ринок природного газу» (далі - Закон), з 01.08.2020 постачання природного газу для побутових споживачів, здійснюється за цінами, що вільно встановлюються між постачальником та споживачем, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до положень частини першої статті 13 Закону, споживачі природного газу можуть щомісяця вільно обирати постачальника природного газу (далі - постачальник), орієнтуючись на його цінову пропозицію.
На виконання підпункту 2 пункту 6 протоколу засідання Кабінету Міністрів України від 28.12.2020 № 132 стосовно вивчення питання щодо обґрунтованості рівня роздрібних цін на природний газ та послуги з його транспортування і розподілу, що постачається, зокрема побутовим споживачам Міністерство енергетики України провело моніторинг формування цін на газ для населення.
За результатами проведеного моніторингу зазначаємо, що в серпні-грудні 2020 року через наявність домінуючого положення у регіональних газопостачальних компаній середня ціна на 36% перевищувала ціну ГК «Нафтогаз України», при цьому доля цих постачальників в сегменті продажу газу для потреб побутових споживачів складала більше 90%.
У зв’язку з стрімким зростанням цін на природний газ та через зменшення доходів громадян, спричинене пандемією коронавірусу, Урядом вживаються нагальні заходи для зниження ціни на природний газ для побутових споживачів.
Так, зокрема, за підсумками наради, проведеної Прем’єр - міністром України Д. Шмигалем 11 січня 2021 року за участі представників Міненерго, НАК «Нафтогаз України», НКРЕКП, ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» та представниками Офісу Президента, а також наради, проведеної Президентом України В. Зел енським 13 січня 2021 року за участі представників Уряду, НКРЕКП, НАК "Нафтогаз України" та фахівців у галузі економіки, електро- та газової енергетики запропоновано запровадити державне регулювання ціни на природний газ до кінця опалювального сезону 2020/2021 року та/або дії карантинних обмежень і встановити з 1 лютого 2021 року на зазначений період ціну 6,99 грн за 1 куб. метр для всіх побутових споживачів.
З огляду на зазначене, Міненерго розробило проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі - проект постанови), якою запроваджується державне регулювання ціни на природний газ до 31.03.2021 і встановлюється з 1 лютого 2021 року гранична ціна 6,99 грн за 1 куб. метр для всіх побутових споживачів.
Проект постанови було прийнято на засіданні Кабінету Міністрів України, яке відбулося 18 січня 2021 року за № 25.
Слід зазначити, що частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень тау спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до Положення про Міністерство енергетики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 507, питання щодо встановлення та перегляду тарифів на послуги транспортування та розподілу природного газу операторами газорозподільних мереж, не належать до компетенції Міністерства.
Згідно з положеннями статті 4 Закону України «Про ринок природного газу» (далі - Закон) до компетенції Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, як Регулятора на ринку природного газу належить, зокрема, затвердження та оприлюднення у встановленому порядку методології визначення тарифів на послуги транспортування природного газу для точок входу і точок виходу, методології визначення тарифів на послуги розподілу природного газу, а також затвердження правил постачання природного газу.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, зокрема, забезпечує захист прав та законних інтересів споживачів товарів (послуг), які виробляються (надаються) суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг та надає роз’яснення з питань застосування нормативно-правових актів Регулятора.